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News

Jan Merta | Museum Kampa

Feb 22 – Mai 25, 2020

Jan Merta is considered a painter who has surpassed the limits of his time, his paintings are membranes between the volatility, flow, and fleetingness of time and the permanence of items and phenomena. He is interested in the relationship between the world of art and the outside world (70% artist, 30% tram driver), he considers the boundaries of art and the possibilities of its perception. The current exhibition at Museum Kampa presents a collection of paintings from a series of portraits, landscapes, and events, which have not been previously exhibited in Prague.

Abb.: Jan Merta. Female Liaison Officer, 2015-2018, acrylic on canvas, 115 x 105 cm
Photo: Lukas Jasansky

Toulu Hassani | Die Deichtorhallen Hamburg

Feb 14 – Mai 17, 2020

Mit dem Ausstellungsprojekt JETZT! JUNGE MALEREI IN DEUTSCHLAND haben das Kunstmuseum Bonn, das Museum Wiesbaden und die Kunstsammlungen Chemnitz – Museum Gunzenhauser den Versuch unternommen, den aktuellen Stand des Mediums Malerei zu bestimmen. Ziel war es, einen gültigen Querschnitt durch die junge, in Deutschland entstandene Malerei zu geben und dabei alle Erscheinungsformen des Mediums ohne konzeptuelle oder ideologische Einschränkungen zu berücksichtigen. Die Deichtorhallen Hamburg freuen sich als vierte Station, eine Auswahl von rund 150 Werken aus dem ambitionierten Projekt im Norden Deutschlands präsentieren zu können.

Abb.: Toulu Hassani. Ohne Titel, 2019
Polymer Gips, Eisenpulver und Pigment
47 x 37 x 20 cm

Anri Sala | CENTRO BOTÍN

Dez, 14, 2019 – Mai, 03, 2020

Centro Botín in Santander, Spain, will present Anri Sala: AS YOU GO, a new exhibition by Albanian-born artist Anri Sala. The exhibition, curated by Benjamin Weil, Artistic Director of Centro Botín, will consist of three monumental installations occupying the entire second floor gallery, which reflect Sala’s enduring interest in the interplay between moving images, music, and architectural space. Anri Sala explores non-verbal forms of communication with innovative narrative techniques which he builds by means of the moving image, music, sound and the architecture of the exhibition space, creating a highly sensorial immersive experience for visitors.

Image: Installation view, Anri Sala at Centro Botín, 2019
Courtesy the artist
Photo: Vicente Paredes.

David Claerbout | Galerie Rudolfinum, Prague

Jan 29 – Apr 12, 2020

Galerie Rudolfinum will open the exhibition Olympia (The real time disintegration into ruins of the Berlin Olympic stadium over the course of a thousand years) by David Claerbout.
Olympia is a computer-generated replica of the Olympic Stadium in Berlin, which finds itself in a time-space devoid of human intervention and entrusted to the cycles of nature. Following the original ‘ruinenwert’ theory, in which the stadium’s own decay has been pre-incorporated, Olympia invokes a cycle of creation to dissolution by the slow force of nature. Although the human element has been removed, it is re-introduced through the work’s synchronicity with our own life cycle. Olympia can be regarded as an attempt to measure biological duration against imaginary duration. By ‘biological duration’ we can understand the lifespan of a human being, and by ‘imaginary duration’ we can understand ideological time: the illusion to witness one thousand years.

Abb.: David Claerbout. Olympia (the real time disintegration into ruins of the Berlin Olympic stadium over the course of a thousand years), 2016, two channel real-time projection, color, silent, HD animation, 1000 years

Helene Appel | Palazzo de’ Toschi, Bologna

Jan 21 – Feb 23, 2020

Banca di Bologna is pleased to present Le realtà ordinarie (Ordinary Realities), curated by Davide Ferri, as one of the Main projects in ART CITY Bologna 2020 on the occasion of Arte Fiera. Le realtà ordinarie, which features paintings by twelve artists, has been conceived for the Banca di Bologna Hall in Palazzo de’ Toschi.

Abb.: Helene Appel. Sand, Steine, 2019
Acryl, Aquarell auf Leinen

James Coleman | mumok, Vienna

Nov 16, 2019 – Mar 28, 2020

Im Mittelpunkt der Dia- und Audio-Installation Lapsus Exposure stehen Fragen der Kommunikation, Subjektivität und Mediennutzung. Zentral ist dabei die Bedeutung des Mediums für unser Verständnis dessen, was wir sehen. Der irische Künstler James Coleman zeigt in dieser großformatigen Dia-Projektion eine Studiosituation, die für Film- oder Modeaufnahmen bereitgestellt zu sein scheint. Begleitet werden die sich überblendenden Bilder von einem mehrschichtigen, mitunter rätselhaften Voiceover. Nach und nach tauchen in den Fotografien verschiedene Charaktere auf, scheinbar Musiker_innen in zeitgenössischen, aber auch in nicht mehr aktuellen Outfits, oder auch Produktionspersonal. Das Verhältnis von Vergangenheit und Gegenwart wird auch durch die nichtlineare Erzählung auf der Tonspur thematisiert, die in der Tradition der Sprachexperimente von James  Joyce oder Samuel Beckett steht. Komplexe Beziehungsgefüge zwischen den Protagonist_innen klingen an, Anspielungen auf aufgezeichnete und Live-Performances sind zu hören und Allegorien der analogen und digitalen Fotografie werden vermittelt.

Kuratiert von Matthias Michalka

Abb.: Lapsus Exposure, 1992-94, Dia-Sound Installation. © James Coleman

David Claerbout | Chapel of San Bastiaun, Switzerland

Dez 22, 2019 – Mär 07, 2020

Parasol unit foundation for contemporary art is pleased to present its second international project, The Pure Necessity by David Claerbout. The starting point for Claerbout’s full-colour 2D animation is the 1967 Walt Disney classic film, The Jungle Book. The treasured Romanesque Chapel of San Bastiaun, in the village of Zuoz, Upper Engadin, Switzerland, provides a serene environment in which to view this intriguing work.

Abb.: David Claerbout. The Pure Necessity, 2016
Single-channel projection, 2D animation, stereo sound, 50 min. Courtesy of the artist

Goshka Macuga | Museum Folkwang, Essen

Nov 08, 2019 – Mär 15, 2020

Goshka Macuga ist Teil der Gruppenausstellung Der montierte Mensch. Die Ausstellung setzt sich mit dem Verhältnis zwischen Mensch und Technik der letzten 120 Jahre auseinander: Auf welche Weise haben Künstlerinnen und Künstler in ihren Bildwelten Mensch und Maschine vereint? Die Schau spannt einen großen zeitlichen und medialen Bogen: sie zeigt Kunst als Spiegel der Industrialisierung, Technisierung und Digitalisierung. Bedeutende Werke der Malerei, Skulptur und Grafik, frühe fotografische Experimente, Installationen, Filme und Arbeiten der Post-Internet-Generation fügen sich zu einem kulturhistorischen Überblick.

Helene Appel | CCA Andratx Kunsthalle

Okt 19, 2019 – Feb 23, 2020

CCA Andratx is pleased to present the new exhibition by the artist Helene Appel (DE, 1976) featuring a new body of works created during her residency at the CCA Studios earlier this year. Painting on a 1:1 scale, distinctive to the artist’s practice, the show comprises large life-like tree trunks, rendered in watercolour on heavy linen fabric. The trees are made using a new technique, where the objects are ‘cut-out’ from the canvas, forming three-dimensional silhouettes.

Abb.: Helene Appel. Ahorn, 2019
Aquarell auf Leinwand, 393 x 130 cm
© 2019 CCA Andratx. Foto: Timo Nasseri

Goska Macuga | MoMA

The Museum of Modern Art announces six long-term, site-specific contemporary artworks, on view in public spaces to celebrate MoMA’s opening on October 21, 2019. In Macuga’s commission, a monumental Jacquard tapestry installed in the Cullman Education and Research Building, the artist surrounds herself with images of over 100 works of art from MoMA’s collection and Archives, and her own work. This image evokes a photograph taken in 1954 of the French politician, publisher, and novelist André Malraux observing the layout of Le Musée imaginaire de la sculpture mondiale (The Imaginary Museum of World Sculpture). Malraux observed that museums “estrange the works they bring together from their original functions and . . . transform even portraits into ‘pictures.’” Inspired by time spent in MoMA’s Archives conducting research on the Museum’s collection and exhibition history, Macuga created her own layout of a book of an imaginary exhibition, Exhibition M. The work has been specifically produced for this space. The resulting tapestry frames the Museum and its collection as a living entity, open to reinterpretation and reevaluation.

Image: Installation view of Exhibition M (2019) by Goshka Macuga, The Museum of Modern Art, New York.
© 2019 The Museum of Modern Art. Photo: Heidi Bohnenkamp

Karin Kneffel | Museum Frieder Burda

Okt 12, 2019 – Mär 08, 2020

Sinnliche Oberflächen verführen das Auge, laden zum Genießen ein. Karin Kneffel gestaltet Leinwände von magischer Anziehungskraft. Ihre realistische Malerei verstrickt den Betrachter in raffinierte visuelle Welten, in denen ein geschicktes Arrangement von Form-Ornamentik und Farbspiel zu einem optischen Feuerwerk verschmelzen. Die Arbeiten bewahren sich jedoch eine geheimnisvolle Distanz, als ob die perfekte, zugleich einladende, aber auch verschlossene Oberfläche ein tieferes Hineinsehen verhindern wollte.

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